Ł-owcy, Ł-owieczki - wypowiadać się

Forum koła KTK Ł-owce


#1 2008-10-21 19:42:20

PBoczek

Moderator

status 6131828
13771084
Skąd: Rybnik
Zarejestrowany: 2008-10-20
Posty: 49
Punktów :   
WWW

Imprezy na Orientacje (Według regulaminów "PP i MP")

Informacje dla organizatorów ogólnopolskich Imprez na Orientację rangi Mistrzostw Polski i Pucharu Polski

I. Regulamin
1.    Powinien być dostarczony do uczestników najpóźniej na miesiąc przed upływem terminu zgłoszeń.
2.    W swojej treści powinien zawierać następujące informacje:
a)    nazwa imprezy,
b)    organizatorzy, komitet organizacyjny (nazwisko, imię, funkcja),
c)    współorganizatorzy, sponsorzy, honorowy patronat,
d)    data i miejsce imprezy,
e)    forma i kategorie,
f)    klasyfikacje,
g)    teren,
h)    mapy,
i)    baza imprezy i możliwości dotarcia (środki komunikacji, godziny odjazdów, dokładny szkic dojścia do bazy),
j)    zgłoszenia - podanie wymaganej formy,
k)    wpisowe (wysokość, ew. zniżki, adres lub numer konta, forma wpłaty, termin),
l)    świadczenia organizatorów,
m)    ramowy program imprezy,
n)    informacje o ewentualnych drobnych odstępstwach od punktacji KInO ZG PTTK,
o)    postanowienia końcowe (ubezpieczenie, interpretacja regulaminu i inne).

II. Materiały startowe
1.    Materiały dla uczestników powinny być skompletowane (karty startowe, świadczenia, szczegółowy program imprezy, regulamin obiektu, dojścia do startów i powroty z met, harmonogram pracy sekretariatu, informacje o zastosowanym przeliczniku itp.) i wydawane w sekretariacie imprezy przy weryfikacji zgłoszeń.
2.    Losowanie kolejności startów wymaga rozstawienia uczestników z czołówki krajowej, jednego środowiska oraz zmiany kolejności startów na poszczególnych etapach.

III. Zgłoszenia
1.    Jeżeli organizator przewiduje i dopuszcza możliwość startu uczestników bez wcześniejszego zgłoszenia, to powinien zabezpieczyć odpowiednią ilość materiałów startowych i świadczeń.
2.    Uczestnik zgłoszony wraz z opłaconym w terminie wpisowym powinien otrzymać wszystkie materiały startowe i świadczenia gwarantowane przez organizatora w regulaminie.
IV. Kategorie startowe i punktacja
1.    Imprezy ogólnopolskie rangi MP i PP prowadzone są w następujących kategoriach wiekowych:
a)    TS - seniorów - 20 lat i starsi,
b)    TJ - juniorów - 19 lat i młodsi.
2.    O zakwalifikowaniu do danej kategorii decyduje rok urodzenia.
3.    Punktacja w obu kategoriach prowadzona jest oddzielnie.
4.    Protesty uczestników złożone w trakcie imprezy przyjmuje Sędzia Główny, a rozstrzyga Komisja Odwoławcza powołana zgodnie z "Zasadami Punktacji i Współzawodnictwa w Turystycznych InO".

V. Nagrody
1.    Dyplomy i nagrody otrzymuje każdy uczestnik przynajmniej trzech pierwszych zespołów (drużyn) w obu kategoriach (większa ilość w zależności od możliwości organizatora - wówczas zaleca się powiększenie puli nagród w kat. TJ).
2.    Medale otrzymują zwycięzcy na imprezach rangi Mistrzostw Polski.

VI. Trasa i mapy
1.    Trasy dla kategorii TS i TJ muszą być różne, koncepcja może być podobna ale o zróżnicowanych szczegółach. W żadnym wypadku skorzystanie z mapy drugiej kategorii nie może być pomocne w pokonaniu trasy.
2.    Mapy wydawane uczestnikom imprez ogólnopolskich, a w szczególności MP i PP, powinny być uaktualnione i opracowane specjalnie dla potrzeb danej imprezy.
3.    Mapy powinny być czytelne i muszą zawierać następujące informacje:
a)    limity czasu: podstawowy i spóźnień,
b)    ilość PK do potwierdzenia na trasie,
c)    planowaną długość trasy,
d)    opis treści mapy, jej przekształceń i zadań specjalnych,
e)    nazwę imprezy (etapu) z datą,
f)    nazwę organizatora,
g)    numer etapu wraz z kategorią,
h)    nazwisko i imię budowniczego (nr legitymacji uprawnień Organizatora InO , PInO),
i)    zalecane lecz uzależnione od specyfiki trasy: skalę mapy i cięcie warstwicowe.
5.    Minimalna liczba etapów na imprezach rangi ogólnopolskiej (i wyższej) wynosi 3. Dla imprez rangi MP ilość etapów określa "Regulamin Mistrzostw Polski w MnO".
6.    Maksymalna liczba etapów wynosi 4 na dobę.
7.    Zaleca się, by średnia długość tras wynosiła ok. 4 km.
8.    Należy zwrócić uwagę na tzw. "dojściówki", by ze względu na swą długość nie wypaczały imprezy, a uczestnicy mogli je pokonać na podstawie mapy lub szkicu.
9.    Wszystkie zmiany i poprawki wynikłe po wydrukowaniu mapy muszą być podane w formie mapy wzorcowej i oznaczone kolorem czerwonym.
10.    Wszelkie inne informacje potrzebne uczestnikowi przy pokonywaniu trasy powinny być podane wraz z mapą.

VII. Baza imprezy
1.    Baza imprezy powinna swobodnie pomieścić wszystkich zgłoszonych (spodziewanych) uczestników.
2.    Należy wybierać taką bazę, która zapewni minimum higieniczne i sanitarne dla uczestników (ciepła woda, sanitariaty, miejsce do spożywania posiłków) oraz pomieszczenie dla organizatorów i miejsce na odprawę.
3.    Jeżeli baza położona jest daleko od węzłów komunikacyjnych, to należy zapewnić dojazd, podając w regulaminie godziny odjazdów.

VIII. Przebieg imprezy
1.    Start i metę w miarę możliwości należy lokalizować w bazie imprezy lub innym miejscu zadaszonym.
2.    Jeżeli przewiduje się połączenie etapowe, to powinno się zabezpieczyć oczekiwanie uczestników na start do następnego etapu przynajmniej w miejscu zadaszonym.
3.    Etapy, które rozpoczynają się w terenie, nie mogą zawierać rozwiązań graficznych (w przypadku złej pogody wypacza to cały etap).
4.    Start do poszczególnych etapów powinien być tak zorganizowany, aby uczestnicy startujący nie mieli możliwości kontaktowania się z uczestnikami oczekującymi na start.
5.    O wszystkich zmianach czasowych w stosunku do szczegółowego programu imprezy przedstawionego przez organizatora uczestnicy muszą zostać powiadomieni z odpowiednim wyprzedzeniem.
6.    Na mapach wzorcowych położenie PK powinno być naszpilkowane lub wyraźnie oznaczone.
7.    Wszystkie mapy wzorcowe powinny być ponumerowane.
8.    Wskazane jest, by mapy wzorcowe były umieszczone na twardym blacie, stoliku itp.
9.    Na mecie czas jest mierzony w momencie oddania karty startowej po przybyciu ostatniego członka zespołu.
10.    Wymagane jest możliwie szybkie przedstawienie uczestnikom położenia wszystkich PK na pełnej mapie terenu, a w przypadku, gdy ujawnia ona treść następnego etapu, na mapie niepełnej (wzorcówce).
11.    W celu rozróżnienia naniesionych PK zaleca się stosowanie dla PK- koloru czerwonego, PS- zielonego oraz PM - niebieskiego.
12.    Wyniki etapów powinny być jak najszybciej dostępne dla uczestników (w miarę możliwości przed następnym etapem), a końcowe obowiązkowo przed oficjalnym zakończeniem imprezy.
13.    Wskazanym jest, aby organizator dokładnie wyznaczył czas, w którym uczestnicy mieliby prawo do zgłaszania swoich uwag dotyczących wyników, zanim staną się one oficjalnymi.
14.    We wszystkich imprezach rangi MP i PP stosowany jest przelicznik punktowy do klasyfikacji generalnej przedstawiony w "Zasadach Punktacji i Współzawodnictwa w Turystycznych InO" KInO ZG PTTK.

IX. Protokół z imprezy
1.    Protokół musi zawierać:
a)    nazwę imprezy,
b)    datę i miejsce imprezy,
c)    wyniki końcowe a w nich:
-    imię i nazwisko uczestnika,
-    klub,
-    miejscowość zamieszkania uczestnika,
-    punkty karne na każdym etapie,
-    punkty przeliczeniowe,
-    miejsce po każdym etapie,
-    miejsce po wszystkich etapach
d)    ilość punktów do Odznaki InO za każdy etap dla każdej kategorii,
e)    przebieg trasy i ilość pkt do innych odznak turystyki kwalifikowanej
11.    Oficjalny protokół wraz z wynikami organizator ma obowiązek przekazać na piśmie do KInO ZG PTTK, prowadzącego punktację PP oraz wszystkich klubów i środowisk, które reprezentowane były na imprezie, w terminie do jednego miesiąca po zakończeniu imprezy.
12.    Wskazanym jest, aby protokół został dostarczony do wszystkich osób uczestniczących w imprezie.

X. Postanowienia KInO ZG PTTK
1.    Stosowanie powyższych zasad zalecane jest na wszystkich imprezach na orientację, a na imprezach ogólnopolskich jest obowiązkowe.
2.    Organizator w określonych sytuacjach ma prawo nagrodzić uczestnika lub grupę uczestników wyróżnieniem "Fair Play", a o zaistniałym fakcie ma obowiązek poinformować pozostałych uczestników w trakcie uroczystości zakończenia imprezy oraz w formie pisemnej KInO ZG PTTK.



Zasady przyznawania imprezom rangi ogólnopolskiej, Pucharu Polski oraz Mistrzostw Polski
1.    Prawo do nadawania imprezie rangi ogólnopolskiej, Pucharu Polski oraz Mistrzostw Polski posiada wyłącznie Komisja Imprez na Orientację Zarządu Głównego PTTK.
2.    Przyznawanie imprezie ww. rangi może mieć miejsce wyłącznie na podstawie pisemnego zgłoszenia od organizatora, przesłanego na adres KInO ZG PTTK:
a)    do 15 maja roku poprzedzającego imprezę - dla imprez Mistrzostw Polski, Pucharu Polski, Zlotu Przodowników InO oraz kursu Przodowników InO,
b)    do 15 września roku poprzedzającego imprezę - dla imprez rangi  ogólnopolskiej.
3.    Prawo do ubiegania się o nadanie imprezie odpowiedniej rangi mają wszystkie organizacje i osoby prywatne, które w latach poprzednich były organizatorami wieloetapowych InO opartych na "Zasadach Punktacji i Współzawodnictwa w Turystycznych InO PTTK" opracowanych przez KInO ZG PTTK.
4.    Zgłoszenie powinno zawierać:
a)    pełną nazwę imprezy,
b)    termin i termin zastępczy imprezy,
c)    miejsce i informacje o terenie imprezy,
d)    liczbę etapów w poszczególnych dniach z podziałem na etapy dzienne i nocne oraz kategorie wiekowe,
e)    dyscyplinę turystyki kwalifikowanej,
f)    dokładną nazwę i adres organizatora,
g)    przewidywany skład komitetu organizacyjnego z podaniem uprawnień kadry: kierownika imprezy, sędziego głównego z uprawnieniami PInO oraz budowniczych tras,
h)    informacje o sponsorach i imprezach towarzyszących,
i)    informacje o randze, o jaką organizator się ubiega (ogólnopolska, ogólnopolska zaliczana do Pucharu Polski, Mistrzostwa Polski).
5.    Nadanie imprezie proponowanej rangi odbywa się w drodze głosowania na forum KInO ZG PTTK na podstawie materiałów przesłanych przez organizatora z poprzednich edycji danej imprezy oraz własnych informacji członków Komisji, a decyzja zapada zwykłą większością głosów.
6.    KInO ZG PTTK ma obowiązek poinformować pisemnie wszystkich organizatorów zgłoszonych imprez o podjętych decyzjach w terminie 14 dni od daty głosowania.
7.    Obowiązki organizatora Ogólnopolskiej InO:
a)    stosowanie się do wskazówek zawartych w "Informacjach dla organizatorów Ogólnopolskich InO",
b)    przestrzeganie aktualnych "Zasad Punktacji I Współzawodnictwa W Turystycznych InO PTTK" opracowanych przez KInO ZG PTTK,
c)    dostarczenie dokumentacji dotyczącej imprezy do archiwum KInO ZG PTTK zawierającej: regulamin, informator techniczny, komplet map wszystkich kategorii, protokół.
8.    Prawa organizatora Ogólnopolskiej InO:
a)    możliwość ubiegania się o dotację w ZG PTTK na organizację imprezy (dotyczy imprez rangi Mistrzostw Polski),
b)    prawo do używania w nazwie określenia Ogólnopolska InO lub odpowiednio określeń: Mistrzostwa Polski i ... Runda Pucharu Polski,
c)    możliwość umieszczenia informacji o swojej imprezie w Kalendarzu Imprez Ogólnopolskich wydawanych przez KInO ZG PTTK,
d)    możliwość przyznawania punktów - za każdy etap - do OInO:
-    3 pkt. na imprezie Ogólnopolskiej;
-    4 pkt. na imprezie Pucharu Polski;
-    5 pkt. na imprezie Mistrzostw Polski.
9.    Imprezy Ogólnopolskie podlegają ocenie prowadzonej przez KInO ZG PTTK.
10.    Interpretacja niniejszych zasad należy wyłącznie do KInO ZG PTTK.
11.    Zasady przyznawania imprezom rangi Ogólnopolskiej, Pucharu Polski oraz Mistrzostw Polski wchodzą w życie z dniem 4.02.2006 r.
Regulamin Mistrzostw Polski w Marszach na Orientację

I. Założenia ogólne
1.    Celem organizowania Mistrzostw Polski jest:
a)    wyłonienie Mistrzów Polski w turystycznych imprezach na orientację,
b)    promocja imprez na orientację w różnych środowiskach,
c)    uatrakcyjnienie ogólnopolskich imprez na orientację.
2.    W roku kalendarzowym organizowane są następujące rodzaje Mistrzostw Polski:
a)    Drużynowe Mistrzostwa Polski w Turystycznych Imprezach na Orientację, zwane dalej DMP, z klasyfikacją drużynową i zespołową,
b)    Mistrzostwa Polski w Indywidualnych Marszach na Orientację, zwane dalej IMP,
c)    Mistrzostwa Polski w Nocnych Marszach na Orientację, zwane dalej NMP.
3.    Organizatorem imprez rangi Mistrzostw Polski jest Komisja Imprez na Orientację Zarządu Głównego PTTK.
4.    Przeprowadzenie imprezy Komisja zleca wybranym przez siebie jednostkom organizacyjnym zgodnie z "Zasadami przyznawania imprezom rangi ogólnopolskiej, Pucharu Polski i Mistrzostw Polski" i ogłasza w Kalendarzu Imprez Ogólnopolskich.
5.    Imprezy rangi Mistrzostw Polski odbywają się w oparciu o "Zasady punktacji i współzawodnictwa w turystycznych Imprezach na Orientację PTTK".
6.    W każdej kategorii i na każdym etapie zwycięski zespół otrzymuje 1000 pkt. przeliczeniowych.
7.    Do klasyfikacji generalnej mistrzostw zaliczane są wszystkie etapy imprezy.

II. Drużynowe Mistrzostwa Polski w Turystycznych Imprezach na Orientację
1.    DMP rozgrywane są w celu wyłonienia najlepszej drużyny reprezentującej klub, organizację lub województwo.
2.    DMP rozgrywane są w kategoriach:
a)    seniorów (TS),
b)    juniorów (TJ),
c)    młodzieży (TM).
3.    Inne niż wymienione w rozdz. II, p. 2 kategorie mogą być rozgrywane po uzgodnieniu z KInO ZG PTTK w zależności od możliwości organizatora.
4.    W skład drużyny wchodzą maksymalnie:
a)    2 zespoły w kategorii TS,
b)    2 zespoły w kategorii TJ,
c)    2 zespoły w kategorii TM,
d)    1 zespół w każdej innej kategorii.
5.    Klasyfikowane są drużyny, złożone z co najmniej 3 zespołów.
6.    Klasyfikacja drużyn odbywa się na podstawie sumy punktów przeliczeniowych wszystkich zespołów wchodzących w skład drużyny na wszystkich etapach.
1.    w kategoriach TS, TJ i TM rozgrywane są po trzy etapy w tym co najmniej jeden dzienny i co najmniej jeden nocny,
2.    ilość etapów w innych kategoriach uzgadniana jest każdorazowo z KInO ZG PTTK,
7.    We wszystkich kategoriach zespół tworzą dwie osoby, z możliwością dopuszczenia przez Sędziego Głównego jednego zespołu jednoosobowego w drużynie.
8.    Skład zespołów nie może ulegać zmianie w trakcie imprezy.
9.    Poszczególne zespoły mogą reprezentować drużynę w różnych kategoriach pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia w ramach limitów zgodnie z rozdz. II, p. 4.
10.    Oprócz klasyfikacji drużynowej prowadzone są klasyfikacje zespołowe w poszczególnych kategoriach.
11.    W klasyfikacji drużynowej za zajęcie trzech pierwszych miejsc każdemu członkowi drużyny przyznawane są medale, dyplomy i tytuły mistrzów, wicemistrzów i II wicemistrzów Polski.
12.    Zespoły reprezentujące jedną drużynę w poszczególnych kategoriach muszą być rozstawione, a kolejność startów na etapach musi ulegać zmianie.
13.    Osoby, które zajęły w roku poprzednim w Pucharze Polski miejsca od pierwszego do pięćdziesiątego w kat. TS lub miejsca od pierwszego do trzydziestego w kat. TJ, chcące startować w drużynie spoza swojego klubu, organizacji lub województwa, zobowiązane są do końca lutego roku bieżącego zgłosić to do Komisji InO ZG PTTK, pod rygorem zakazu startu w drużynie o której mowa powyżej.

III. Mistrzostwa Polski w Indywidualnych Marszach na Orientację (IMP)
1.    IMP rozgrywane są w dwóch kategoriach:
1.    seniorów (TS),
2.    juniorów (TJ).
2.    IMP składają się z czterech etapów w tym co najmniej dwóch dziennych i co najmniej jednego nocnego.
3.    Trzej najlepsi uczestnicy w obydwu kategoriach otrzymują medale IMP oraz tytuły indywidualnych mistrzów, wicemistrzów i II wicemistrzów Polski.
4.    Na pierwszych trzech etapach uczestnicy reprezentujący jedno środowisko muszą być rozstawieni, a kolejność na tych etapach musi ulegać zmianie.
5.    Na ostatnim etapie uczestnicy powinni startować w kolejności odwrotnej do miejsc zajmowanych po poprzednich etapach.

IV. Mistrzostwa Polski w Nocnych Marszach na Orientację (NMP)
1.    NMP rozgrywane są w dwóch kategoriach:
a)    seniorów (TS),
b)    juniorów (TJ).
2.    NMP składają się z co najmniej 3 etapów.
3.    Wszystkie etapy mogą rozpoczynać się nie wcześniej niż 1 godzinę po zachodzie słońca i kończyć się nie później niż 1 godzinę przed wschodem słońca.
4.    Członkowie trzech najlepszych zespołów w obydwu kategoriach otrzymują medale NMP oraz tytuły mistrzów, wicemistrzów i II wicemistrzów Polski w Nocnych Marszach na Orientację.
5.    Zespoły reprezentujące jedno środowisko muszą być rozstawione, a kolejność startów na etapach musi ulegać zmianie.

V. Uwagi końcowe
1.    Stosowanie niniejszego regulaminu jest obowiązkowe.
2.    Wszelkie odstępstwa od regulaminu muszą być zatwierdzone przez KInO ZG PTTK i zamieszczone w regulaminie imprezy.
3.    Interpretacja niniejszego regulaminu należy do KInO ZG PTTK.
4.    Regulamin wchodzi w życie z dniem 4.02.2006 r.
Regulamin Pucharu Polski w Marszach na Orientację
1.    Celem prowadzenia punktacji Pucharu Polski (PP) jest:
a)    wyłonienie najlepszych uczestników w MnO w kolejnych sezonach,
b)    uatrakcyjnienie ogólnopolskich imprez na orientację,
c)    promocja imprez na orientację w różnych środowiskach.
2.    Punktacja Pucharu Polski w MnO prowadzona jest przez KInO ZG PTTK.
3.    Sędziego Głównego PP powołuje i odwołuje KInO ZG PTTK.
4.    Punktacja PP prowadzona jest w dwóch kategoriach:
a)    juniorów (TJ) - uczestnicy do 19 lat włącznie,
b)    seniorów (TS) - uczestnicy w wieku 20 lat i starsi.
O zaliczeniu do odpowiedniej kategorii decyduje rok urodzenia uczestnika.
Dopuszcza się możliwość startu uczestnika w kategorii starszej.
5.    Do punktacji PP zaliczanych jest od 5 do 8 imprez zatwierdzonych przez Komisję InO ZG PTTK:
a)    cykl imprez PP obejmuje jeden rok kalendarzowy,
b)    zgłoszenie imprez proponowanych do punktacji PP odbywa się zgodnie z "Regulaminem przyznawania imprezom rangi ogólnopolskiej, Pucharu Polski i Mistrzostw Polski",
c)    wyboru imprez dokonuje KInO ZG PTTK w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i ogłasza w Kalendarzu Imprez Ogólnopolskich,
d)    imprezami obligatoryjnie zaliczanymi do punktacji PP są:
-     Mistrzostwa Polski w Indywidualnych MnO,
-     Mistrzostwa Polski w Nocnych MnO.
6.    Impreza PP musi składać się z co najmniej 3 etapów w każdej kategorii.
7.    Do punktacji PP sumowane są 4 najlepsze wyniki za miejsca zajęte w klasyfikacjach końcowych poszczególnych imprez:
a)    podstawą przyznawania punktów do punktacji PP są protokoły końcowe imprez przesyłane przez organizatorów do Sędziego Głównego PP,
b)    w imprezach z klasyfikacją zespołową punkty PP przyznaje się każdemu członkowi zespołu wg zasady:
1 miejsce - 30 pkt.;
2 miejsce - 27 pkt.;
3 miejsce - 25 pkt.;
4 miejsce - 24 pkt.;
5 miejsce - 23 pkt.;
...;
27 miejsce i dalsze - 1 pkt.,
c)    w imprezach z klasyfikacją indywidualną punkty PP przyznaje się wg zasady:
1 miejsce - 30,0 pkt.;
2 miejsce - 28,5 pkt.;
3 miejsce - 27,0 pkt.;
4 miejsce - 26,0 pkt.;
5 miejsce - 25,5 pkt.;
...;
53 miejsce - 1,5 pkt.;
54 miejsce i dalsze - 1 pkt.,
d)    w przypadku zajęcia tego samego miejsca przez dwa bądź więcej zespołów, wszystkie one otrzymują tę samą ilość punktów, przewidzianą za to miejsce w regulaminie Pucharu Polski,
e)    przy ustalaniu kolejnych miejsc, w sytuacji o której mowa w pkt. d., brana jest pod uwagę ilość zespołów jaką sklasyfikowano przed danym zespołem,
f)    w przypadku równej ilości punktów zdobytych w danej edycji PP o miejscu od 1 do 10 decydują w kolejności:
-    wynik kolejnej (licząc od pierwszej) najwyżej punktowanej imprezy;
-    wynik w Mistrzostwach Polski w Indywidualnych Marszach na Orientację;
-    liczba lepszych wyników w bezpośredniej rywalizacji.
8.    Zwycięzcy PP w obydwu kategoriach otrzymują puchary Komisji InO ZG PTTK.
9.    Interpretacja niniejszego regulaminu oraz rozstrzyganie spraw spornych i protestów dotyczących PP należy do Sędziego Głównego PP.
10.    Odwołania od decyzji Sędziego Głównego rozpatruje KInO ZG PTTK.
11.    Regulamin wchodzi w życie z dniem 4.02.2006 r.


(Wice)Prezes koła PTTK "Ł-owce" SKKT; Przodownik Imprez na Orientacje nr. 611 Sylwester Bugański

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.animacjaspoleczna.pun.pl www.fairytailgame.pun.pl www.piro.pun.pl www.kredyt-w-czestochowie.pun.pl www.simtractor.pun.pl